OKK Ridderkerk 125 jaar

Foto: Oudheidkamer Ridderkerk

Op zondag 1 november 2020 bestond Gymnastiekvereniging OKK Ridderkerk 125 jaar. ‘Oefening Kweekt Kracht’ is daarmee de oudste sportvereniging in Ridderkerk.

Op 1 november 1895 richtte de heer Hendrikus Gerardus Romeijn, loodgieter te Ridderkerk, op 33-jarige leeftijd onze vereniging op. Hij overleed op 10 februari 1949 op de respectabele leeftijd van 87 jaar. Het ledental bestond in het begin van de 20e eeuw uit een tiental heren. In 1913 werd een voorstel gedaan om een jongens adspirantenafdeling op te richten. In 1914 wordt een meisjesafdeling opgericht en kort daarop een damesafdeling.

De oefeningen waren vooral gericht op kracht en conditie, vrije oefeningen, plastische standen (het hedendaagse acrogym) en oefeningen aan de brug, het rek en het paard. De dames deden knotsoefeningen, vrije oefeningen en in 1916 werd er zelfs ook nog gekorfbald. De evenwichtsbalk, het typische vrouwentoestel, deed pas haar intrede in 1955. Tegenwoordig turnen de dames en heren op de Olympische disciplines en toestellen.

OKK overleeft zowel de Eerste als de Tweede Wereldoorlog. Onvoorstelbaar dat er in oorlogstijd gewoon getraind werd, alhoewel een avondklok om 20.00 uur, een bezetting van het gymlokaal door de Duitsers en verschillende razzia’s ervoor zorgden dat verschillende trainingen niet door kunnen gaan. Ook is het ledental grillig, aangezien diverse heren naar Duitsland moeten vertrekken om te werken. OKK verliest definitief 1 lid in de oorlog.

Op 1 februari 1953 voltrekt de Watersnoodramp zich in Ridderkerk. Het gymlokaal van OKK wordt ingeschakeld als voorraadmagazijn voor hulpverlening. Alle trainingen zijn tot nader order uitgesteld.

Tegenwoordig is OKK Ridderkerk een bruisende en springlevende vereniging met een ruim aanbod aan gymlessen in heel Ridderkerk. Het jongste lid is 2 jaar; het oudste lid is in de 80. Duizenden leden hebben de vereniging een warm hart toegedragen en de vereniging is bij iedere Ridderkerker bekend.

De Uitvoering is vanaf de oprichting altijd het hoogtepunt van het jaar geweest. Begin 1900 waren er twee Uitvoeringen en in de oorlog wordt er zelfs maandelijks een Uitvoering georganiseerd. Alles voor de propaganda voor de vereniging. Er werden openluchtuitvoeringen gehouden én Uitvoeringen voor het Goede Doel, bijvoorbeeld in 1912 voor de arme Tuberculoselijders van Ridderkerk.

Op 25 januari 1901 werd het idee geopperd om een voorstelling te organiseren met muziek door Muziek Vereniging Harmonie van Slikkerveer ter gelegenheid van het huwelijk van H.M. Koningin Wilhelmina. Op 30 januari wordt gemeld dat De Harmonie zal meewerken aan de feestelijke uitvoering en dat zij op die dag, donderdag 7 februari 1901, allemaal een oranjesjerp zullen dragen. Voor zover we weten is dit de eerste Uitvoering die beschreven is.

Na 125 jaar is de Uitvoering nog steeds het hoogtepunt in het jaar en is het is dan ook zó jammer dat we onze feestelijke Jubileum Editie hebben moeten annuleren vanwege het COVID-19 virus. En hoe bijzonder is het om in de oude notulenboeken te lezen dat we 102 jaar geleden in exact dezelfde situatie zaten: de Uitvoering van 27 november 1918 wordt uitgesteld wegens het heerschen van de Spaansche Griep.

De geschiedenis herhaalt zich; maar OKK heeft voor hete(re) vuren gestaan. Oefening Kweekt Kracht, in het verleden, nu en zeker in de  mooie en sportieve toekomst ligt voor ons.